Page content

Waarom of Hoe?

waarom en hoe vragen

Je kent het vast wel. Je moet een stuk schrijven, een plan van aanpak, een notitie en je neemt maar niet de tijd om ervoor te gaan zitten. Je weet niet waar je moet beginnen, je bedenkt voor jezelf dat schrijven niet je ding is of je hebt het idee dat je nog veel meer informatie moet verzamelen.Lees meer

Werken met een stagiair

werken met stagiaire

Met regelmaat gebruik ik de uitspraak 1+1 = > 3. Nu hebben wij dat in de achterliggende tijd mogen ervaren door de samenwerking met onze stagiair waarbij1+1+1=>5. Helaas heeft ze vandaag afscheid genomen en gaat ze de schoolbanken weer in.Lees meer

Communiceren met interne en externe klanten

Bij het woord klant denken we in de eerste instantie niet aan onze collega’s. Op de een of andere manier combineren die woorden niet. In onze trainingen en coaching van teams is het telkens weer opvallend om te zien hoe effectief het is om je te realiseren dat je je collega ook als klant kan zien. Dan ontstaat er een andere chemie tussen mensen. In de klantrelatie zijn eigenaarschap en de wil om de ander te bereiken en de moeite te doen om de ander te verstaan, essentiële ingrediënten.Lees meer

Geen baan: nieuwe mogelijkheden?

Het kan iedereen overkomen en zeker in deze tijden van crisis: je komt zonder baan te zitten. Een van de onvermijdelijke zaken is dat je jezelf moet gaan verkopen in sollicitatiegesprekken. Hoe blijf je authentiek en kan je jezelf toch zo goed mogelijk profileren?

Morgen mogen we een workshop geven bij De Broekriem in Utrecht. Dit is het activiteitenplatform vóór en dóór hoogopgeleide in-between-job’ers, waaronder ook teamleiders/leidinggevenden. Voor hen is het belangrijk om te weten waar hun kwaliteiten liggen en wat hun valkuilen zijn.Lees meer

Beoordelen en identiteit

Sommige leidinggevenden vinden het lastig om hun medewerkers te beoordelen. Ze weten dat dit bij de functie hoort, maar favoriet is deze bezigheid niet. Zo sprak ik onlangs een leidinggevende die aangaf bang te zijn geweest dat ze de medewerkers te streng had beoordeeld. Mooi dat deze teamleider hier over nadacht en naar zichzelf durfde te kijken. Daarnaast sprak ik ook leidinggevenden die allerlei excuses bedachten om maar onder het beoordelen uit te komen.Lees meer

Rieten mandjes en nieuwe media

Onlangs verzorgden wij een teamdag voor een team van 26 personen. Aan het begin van de teamdag heette de leidinggevende zijn team welkom en daarna liet hij 3 rieten mandjes rond gaan. Zonder al teveel woorden kwamen de mobiele telefoons tevoorschijn en werden ze in de mandjes gelegd.Lees meer

Veranderen vereist actie

veranderen vereist actie

De impact van trainingen is soms minder dan men graag zou willen zien. Hoe komt dat toch? Ook al zijn we bereid te leren en zien we het nut in van de inzichten die we opdoen, de volgende stap die cruciaal is om andere resultaten te bereiken wordt vaak niet gedaan en dat is: toepassen!Lees meer

Meenemen zonder kwijt te raken

Voor leiders in het middenmanagement is het altijd weer een uitdaging om zowel hun teamleden mee te nemen met de besluiten van het hoger management als het hoger management mee te nemen met de behoeftes van de werkvloer.

Maar hoe krijg je eigenlijk iemand überhaupt mee? Omdat mensen op een fundamenteel verschillende manier denken is het van belang bij het meenemen van de ander zoveel mogelijk tegemoet te komen aan de manier van denken van de ander.Lees meer

Meer inspiratie opdoen?