Competentiemanagement wel of niet?
24 augustus 2012 
in Groei

Competentiemanagement wel of niet?

Bij tijd en wijle google ik wel eens woorden als compentiemanagement en dan ben ik benieuwd wat over zo’n onderwerp geschreven wordt. Nu komt er in google vooral trainingen tevoorschijn die te maken hebben met competentiemanagement. Uiteraard wordt er positief gesproken over dit onderwerp.

In het onderwijs hoor ik geluiden dat het competentiemanagement op de terugweg is. Er is al weer iets nieuws ontwikkeld. Ook in het bedrijfsleven hoor ik geluiden dat men het competentiemanagment een wassen neus vindt.

Zo houden we elkaar bezig. De een weet het nog beter dan de ander.

De hamvraag

Dan nu de hamvraag. Waarom houden wij ons als bedrijf bezig met competentiemanagment en waarom helpen wij andere organisaties om met behulp van competenties hun personeel te ontwikkelen?

Wij geloven dat het goed is om te kijken naar het potentieel van de mensen die je in dienst hebt. Daarnaast is het ook goed om te weten wat je als organsiatie wil en hoe je mensen in wil zetten om tot een mooi resultaat te komen. Het nadenken over competenties kan daarin heel handig zijn. Zo heb ik in de afgelopen maanden een organisatie begeleid in het formuleren van hoe zij vinden dat het werk gedaan moet worden. Vier compenties hebben we genomen als uitgangspunt. Door vanuit een uitgangspunt te denken en casussen erbij te betrekken is deze organsiatie in korte tijd erachter gekomen waar ze naar toe willen en waar de knelpunten liggen.

Een succesverhaal in het kader van competenties. Snap ik dan de cynische verhalen niet? Jawel. Ik denk namelijk dat mensen in organisaties cynisch zijn geworden over het competentiemanagement omdat het middel een doel is geworden. Competenties worden te vaak genoemd en ingezet, terwijl dat niet gepast is.

Verhelderend

Ik vind dat het werken met competenties heel verhelderend kan zijn, mits iedereen zich ervan bewust is dat het gaat om een manier van denken en niet om het doel zelf. Daarbij zie ik ook de resultaten in organisaties die gewoon helder hebben wat een functie inhoudt en die de  functie ook goed omschreven hebben met behulp van competenties. Medewerkers in zo’n organstie weten wat er van hun verwacht wordt en weten waar ze naartoe kunnen groeien.

 

Over de schrijver
Reactie plaatsen

21 Tips voor Teamleiders.

Direct met je inschrijving ontvang je ons gratis e-boek 21 Tips voor Teamleiders. Hierin geven wij je een aantal tips ter inspiratie voor jouw leiderschap op het gebied van:
50%
E-boek: 21 Tips voor Teamleiders
E-book downloaden