Page content

Jezelf managen

Jezelf managen

Er is niets zo moeilijk als jezelf managen. Je zou je af kunnen vragen of het überhaupt mogelijk is om jezelf te managen, maar dat is een denkertje voor een verlate druilerige middag.

Waarom komt dit onderwerp nu voorbij? Dat heeft te maken met de ervaring die ik op dit moment opdoe. Bruisend van energie, overal zin in, zit ik als een stuiterbal achter mijn bureau en heb ik een hele waslijst af te werken. Tussen de bedrijven door huppel ik richting het koffiezetapparaat en haal ik koffie. Als ik even iets af moet stemmen dan bel ik mijn businesspartner. Zo wordt er heel wat werk weggewerkt.

Frustratie

Toch heb ik niet een supergevoel dat ik nu zo vreselijk veel aan het doen ben. Er zitten allerlei zaken in mijn hoofd die ik ook nog wil doen. Deze dingen leiden me af van het werk wat er ligt. Het ene idee na het andere schiet door mijn hoofd. Die ideeën schrijf ik direct op, anders ben ik ze kwijt. Tevens heb ik zin om de ideeën in de praktijk te brengen. En hoe meer ideeën er voorbij komen, hoe meer ik verlam en niet meer toekom aan de dingen die ik wilde doen.

En wel ja, daar komt de frustratie. Waarom heb ik altijd ideeën als ik een waslijst aan zaken weg moet werken? En waarom komen die ideeën niet als ik gepland heb dat ze moten komen? Waarom raak ik gefrustreerd als het niet gaat zoals ik wil? Voor mijn gevoel heb ik nu niks, want ik heb mijn lijstje nog niet af.

Dit is natuurlijk niet de eerste keer dat me dit overkomt. Het bruisen van energie is soms voor mij net zo lastig als geen inspiratie hebben. Beiden kunnen uitmonden in frustratie. Dat heeft vooral te maken omdat ik mijn goede gevoel vaak afleid uit het gepresteerd hebben van iets fysieks.

Van beide het goede

Ik heb een manier gevonden om hier mee om te gaan. Ik geef toe aan de ideeën en aan de flow en weet van mezelf dat ik in heel weinig tijd aan het eind van de middag alsnog mijn waslijst weggewerkt krijgt. Ik word dan hypergefocust en werk in veel kortere tijd dan normaal de dingen weg. Overigens moet ik dit niet elke dag doen, want het gefocust werken kost veel energie en is geen uren vol te houden. Zo krijg ik beiden: en de goede ideeën en het weggewerkte werk.

Je merkt al wel dat het belangrijk is om een waslijst te hebben of een ‘to do lijst’. Als ik die niet heb, dan kan ik mezelf ook niet aan de flow overgeven, want dan weet ik niet wat ik aan het eind van de middag moet wegwerken.

Wat doe jij?

Ik weet zeker dat jij een dergelijke situatie ook wel eens meegemaakt hebt of meemaakt. Wat doe jij om niet helemaal gefrustreerd te raken? Laat een reactie achter onder dit blog en ontvang van ons het document 18 Tips om effectiever en efficiënter je tijd te managen.

Hermien Dannenberg
Hermien is samen met Eva initiatiefneemster van de Teamleiders Academie. In de achterliggende jaren is Hermien bij verschillende organisaties betrokken geweest. Wat opviel was dat de leidinggevenden in het middenmanagement wel een steun in de rug konden gebruiken. Hermien is vooral bezig met de vraag: hoe kan je je als leidinggevende staande houden zowel richting je team als richting je eigen leidinggevende. Leiderschap is een onderwerp waar Hermien graag haar visie over geeft. Dit mondt uit in het begeleiden van teams en teamleiders, met als resultaat dat teams effectiever zijn gaan werken. En niet alleen effectiever, maar ook met meer begrip en plezier.

Comment Section

20 reacties op “Jezelf managen


Door Karin van der Veen op 14 april 2014

Mijn manier is op beide lijstjes dat wat al gedaan is te markeren. Zo kan ik altijd zien wat al klaar is als ik het idee krijg dat er nooit een eind komt aan alle bezigheden. Zo zie ik dat ik toch steeds dichter bij mijn doel komt.


Door Eva Keblusek op 14 april 2014

Hoi Karin,
Dank voor je reactie! Het is inderdaad slim om zichtbaar te maken wat er al gedaan is. Zo kan je bij digitale lijstjes in plaats van simpelweg deleten soms beter gebruikmaken van het doorhalen, of kleurtjes gebruiken. Eens in de zoveel tijd kan je dan weer een nieuwe lijst maken.
Hartelijke groet, Eva


Door Karin van der Veen op 14 april 2014

Mijn manier is op beide lijstjes dat wat al gedaan is te markeren. Zo kan ik altijd zien wat al klaar is als ik het idee krijg dat er nooit een eind komt aan alle bezigheden. Zo zie ik dat ik toch steeds dichter bij mijn doel komt.


Door Eva Keblusek op 14 april 2014

Hoi Karin,
Dank voor je reactie! Het is inderdaad slim om zichtbaar te maken wat er al gedaan is. Zo kan je bij digitale lijstjes in plaats van simpelweg deleten soms beter gebruikmaken van het doorhalen, of kleurtjes gebruiken. Eens in de zoveel tijd kan je dan weer een nieuwe lijst maken.
Hartelijke groet, Eva


Door Hugo op 14 april 2014

Hoihoi Allemaal,

Plan realistisch, zet je agenda niet tjok vol. Zorg voor overzicht, bundel soortgelijke werkzaamheden, stel prioriteiten en start elke dag /week met een planning. Hard copy lijst met gebruik van kleuren markers werkt voor mij! Ik gebruik een do lijst met activiteiten gekoppeld ook braindump/ minddump en brainstorm sessies werken voor mij goed!

vr.groet
Hugo


Door Eva Keblusek op 14 april 2014

Ha Hugo,
Dank voor je waardevolle tips!
vriendelijke groet, Eva


Door Hugo op 14 april 2014

Hoihoi Allemaal,

Plan realistisch, zet je agenda niet tjok vol. Zorg voor overzicht, bundel soortgelijke werkzaamheden, stel prioriteiten en start elke dag /week met een planning. Hard copy lijst met gebruik van kleuren markers werkt voor mij! Ik gebruik een do lijst met activiteiten gekoppeld ook braindump/ minddump en brainstorm sessies werken voor mij goed!

vr.groet
Hugo


Door Eva Keblusek op 14 april 2014

Ha Hugo,
Dank voor je waardevolle tips!
vriendelijke groet, Eva


Door Annelieke op 14 april 2014

Ach.. dat verlammende gevoel. Het helpt me om een lijstje met prioriteiten te maken. Soms helpt dat nog niet om de onrust te verjagen maar ik weet inmiddels dat als ik me vijf minuten concentreer op een zaak de rest vaak weer vanzelf gaat! Voor mij de manier om de draad weer op te pakken!


Door Eva Keblusek op 14 april 2014

Hoi Annelieke,
Dat verlammende gevoel herken ik en ja focus helpt dan zeker. Als ik teveel wordt afgeleid door al mijn to do acties helpt het vaak een timer te zetten om me echt even te kunnen concentreren op datgene waar ik aan wil werken. Zo kom ik makkelijker in de flow.
Hartelijke groet, Eva


Door Annelieke op 14 april 2014

Ach.. dat verlammende gevoel. Het helpt me om een lijstje met prioriteiten te maken. Soms helpt dat nog niet om de onrust te verjagen maar ik weet inmiddels dat als ik me vijf minuten concentreer op een zaak de rest vaak weer vanzelf gaat! Voor mij de manier om de draad weer op te pakken!


Door Eva Keblusek op 14 april 2014

Hoi Annelieke,
Dat verlammende gevoel herken ik en ja focus helpt dan zeker. Als ik teveel wordt afgeleid door al mijn to do acties helpt het vaak een timer te zetten om me echt even te kunnen concentreren op datgene waar ik aan wil werken. Zo kom ik makkelijker in de flow.
Hartelijke groet, Eva


Door Henk ter Steege op 16 april 2014

ondanks de drukte , of juist in tijden van drukte, rusttijd in de agenda inbouwen, heel belangrijk en het creerd meestal ook nog nieuwe ideeen.


Door Eva Keblusek op 16 april 2014

Absoluut Henk, dank voor de tip.
In ons webinar Veelzijdig Leiderschap hebben we het over 5 principes die je in deze uitdagende tijden niet uit het oog moet verliezen en die je nodig hebt om staande te blijven. Tijd nemen voor reflectie is de eerste. Overigens bedoel jij waarschijnlijk echt rust nemen. Gewoon wat heel anders doen. Ontspannen. Dat geeft ruimte in je hoofd om nieuwe ideeën te laten ontspruiten.
Voor wie geïnteresseerd is: Donderdag 24 april 20:30u geven we weer ons webinar Veelzijdig Leiderschap, zie http://bit.ly/1eECm16


Door Henk ter Steege op 16 april 2014

ondanks de drukte , of juist in tijden van drukte, rusttijd in de agenda inbouwen, heel belangrijk en het creerd meestal ook nog nieuwe ideeen.


Door Eva Keblusek op 16 april 2014

Absoluut Henk, dank voor de tip.
In ons webinar Veelzijdig Leiderschap hebben we het over 5 principes die je in deze uitdagende tijden niet uit het oog moet verliezen en die je nodig hebt om staande te blijven. Tijd nemen voor reflectie is de eerste. Overigens bedoel jij waarschijnlijk echt rust nemen. Gewoon wat heel anders doen. Ontspannen. Dat geeft ruimte in je hoofd om nieuwe ideeën te laten ontspruiten.
Voor wie geïnteresseerd is: Donderdag 24 april 20:30u geven we weer ons webinar Veelzijdig Leiderschap, zie http://bit.ly/1eECm16


Door Rita op 25 mei 2014

Terugkerende zaken zoals verjaardagen, vergaderingen etc. inzichtelijk maken middels kalender.
To Do lijstjes ( in 1 overzichtelijke map) categoriseren (geeft overzicht) ik heb er 1 voor de vakgroep, 1 voor de school als geheel, 1 wat betreft leerlingen etc. En dan afvinken maar!!! Heerlijk, ruimt op.
Post? ‘S Morgens direct de enveloppe eraf, relevante zaken die bijvoorbeeld gecommuniceerd moeten worden naar het team bij de To Do lijst van de volgende vergadering etc.


Door Eva Keblusek op 25 mei 2014

Beste Rita,
Dank voor je aanvullende tips!
Hartelijke groet, Eva


Door Rita op 25 mei 2014

Terugkerende zaken zoals verjaardagen, vergaderingen etc. inzichtelijk maken middels kalender.
To Do lijstjes ( in 1 overzichtelijke map) categoriseren (geeft overzicht) ik heb er 1 voor de vakgroep, 1 voor de school als geheel, 1 wat betreft leerlingen etc. En dan afvinken maar!!! Heerlijk, ruimt op.
Post? ‘S Morgens direct de enveloppe eraf, relevante zaken die bijvoorbeeld gecommuniceerd moeten worden naar het team bij de To Do lijst van de volgende vergadering etc.


Door Eva Keblusek op 25 mei 2014

Beste Rita,
Dank voor je aanvullende tips!
Hartelijke groet, Eva

Plaats een reactie


*


Meer inspiratie opdoen?