Page content

One size fits all, toch?

One size fits all, toch?

Tijdens onze gesprekken met leidinggevende en directieleden is vaak een vraag hoe de medewerkers te motiveren en meer eigenaarschap te laten nemen. In onze pitch zeggen wij wel eens, we laten medewerkers denken als ondernemers.  Zo kregen we laatst ook een vraag van een gedreven ondernemer: Hoe krijg ik mijn mensen nog meer betrokken bij de zaak? Nu werkte hij al volgens het principe om zijn mensen zoveel mogelijk te betrekken bij de organisatie. Zo is iedere werknemer ook aandeelhouder en zo zou iedere werknemer ook belang moeten hebben bij een goedlopende zaak. Tenminste, dat was de gedachte.

Het OSFA-principe

De snelste weg naar even geld verdienen is om deze ondernemer te laten geloven dat er een heel makkelijke oplossing is, namelijk één van onze trainingen. Eén oplossing voor verschillende werknemers en klaar zijn we. Geld binnen en door naar de volgende klant.

Wij kunnen dat niet. Temeer omdat we gezien hebben dat het simpelweg zo niet werkt. Juist de trajecten waarin we maatwerk leveren en afstemmen op de klant zijn succesvol. En natuurlijk zijn standaard trainingen ook succesvol, als de situatie zich daarvoor leent.

Gelukkig merken wij steeds meer dat ondernemers en leidinggevenden zich realiseren dat het OSFA-principe niet werkt. Mensen zijn geen robots en geen mens is hetzelfde. Het is beter om te kijken wat elk individu nodig heeft. Het beste in mensen boven halen. Dat realiseerde de ondernemer met wie we in gesprek waren ook.

Veelzijdig leiderschap

Daarom is het ook niet mogelijk om één soort leiderschap toe te passen. Er is telkens wel een trend te ontdekken op internet als het gaat om leiderschap. Je kan als leider een trend volgen. Zo vertelde een teamleider dat zijn leidinggevende een seminar over Dienend leiderschap had gevolgd en de volgende ochtend in dat kader koffie stond te schenken in de ruimte van de conciërge en daar de conciërge stierlijk in de weg liep. Dat kan niet de bedoeling zijn geweest. Welke vorm je van leiderschap toepast heeft met 2 dingen te maken:

  1. Wie ben je zelf en wat past bij je? Wijk daar niet vanaf, want je mensen ruiken onechtheid van een afstand.
  2. Wie is je medewerker en wat heeft hij of zij nodig.

En dan is het een kwestie van kijken in je arsenaal van opgedane vaardigheden om datgene toe te passen wat nodig is. Een succesvolle leider kopiëren zonder bovenstaande 2 opties voor ogen te houden gaat niet werken. Je laten inspireren door succesvolle leiders zou ik zeker aanbevelen.

Kortom, ik geloof niet in die OSFA- of knippen-en-plakken-oplossingen. Even dit toepassen, even dat toepassen. Oplossingen op het gebied van ondernemerschap en leiderschap zijn maatwerk. Er zijn duizend variabelen die vragen om antwoord, waaronder je mensen. Durf jij te variëren? Als leider en als mens? Zonder je eigen kunnen uit het oog te verliezen?

 

Hermien Dannenberg
Hermien is samen met Eva initiatiefneemster van de Teamleiders Academie. In de achterliggende jaren is Hermien bij verschillende organisaties betrokken geweest. Wat opviel was dat de leidinggevenden in het middenmanagement wel een steun in de rug konden gebruiken. Hermien is vooral bezig met de vraag: hoe kan je je als leidinggevende staande houden zowel richting je team als richting je eigen leidinggevende. Leiderschap is een onderwerp waar Hermien graag haar visie over geeft. Dit mondt uit in het begeleiden van teams en teamleiders, met als resultaat dat teams effectiever zijn gaan werken. En niet alleen effectiever, maar ook met meer begrip en plezier.

Comment Section

0 reacties op “One size fits all, toch?

Plaats een reactie


*


Meer inspiratie opdoen?