Inspiratieblog – ‘Ho, stop!’ of STAR?
Ho STOP!
In mijn werk in het sociaal domein heb ik te maken met betrokken en bevlogen professionals. Mensen die graag alle problemen willen oplossen. Dit zijn prachtige kwaliteiten, maar elke te ver doorgevoerde kwaliteit is ook een valkuil. Zo bedacht ik zelf de ‘ho, stop!’- mantra. Even een pas op de plaats en goed nadenken wat de vraag is. Dan doorvragen en dan pas met een reactie komen.
Dit is makkelijker gezegd dan gedaan. Want in de vaart der volkeren is er alweer actie ondernomen en soms met alle gevolgen van dien. In datzelfde sociale domein hebben we ook te maken met het bewust omgaan met informatie. Je wil immers geen datalek veroorzaken. In dat kader volgt iedere medewerker een e-learning om alert te blijven op alle valkuilen in deze digitale tijd.
STAR
Laat ik nou in die e-learnning mijn ‘ho, stop!’ tegenkomen, maar dan als variant op de STARR (situatie, taak, actie, resultaat, reflectie), namelijk Stop, Think, Ask en React. Die variant kende ik nog niet, maar is in deze situatie goed bruikbaar. Maar hoe graag ik ook nieuwe dingen leer, ik gebruik mijn ‘ho, stop!, een opmerking die medewerkers als een van mijn stokpaardjes zien.
Heb jij ook van die geveugelde uitspraken? Deel ze met ons door te reageren!