Leiden of lijden

De mooiste verhalen zijn de verhalen uit de praktijk. Zo vertelde een leidinggevende dat haar team een prachtige marketingtraining had gevolgd. In die training moest iedereen een lijstje mensen noteren met wie ze na de training contact op zouden kunnen nemen en die prima zou passen in het netwerk.

In het vuur van de strijd kwamen de mooiste voorbeelden boven. De een wist nog wel iemand van de golfclub, de ander kende iemand die ook een mooi zeilscheepje in de haven had liggen. Kortom, er waren meer potentiële klanten dan in de eerste instantie voorzien.

Omdat deze leidinggevende haar pappenheimers kende, maakte ze na de training de afspraak dat iedereen het lijstje met namen aan haar zou geven, zodat ze iedereen scherp zou kunnen houden. Je kan je bedenkingen hebben over deze methode, maar uit ervaring weet ik hoe belangrijk het is als iemand anders je scherp houdt. Helemaal op gebieden waar je uit je comfortzone moet. Of we willen of niet, we blijven vaak rondjes draaien in onze veilige omgeving.

De eerstvolgende vergadering heeft de leidinggevende opgeruimd een stukje tijd ingepland om de ervaringen te delen. Ze dacht terug aan het mooie moment in de training en die wilde ze graag herhalen zodat iedereen nog gemotiveerder de deur uit zou gaan.

Ze had zich niet vergist in haar pappenheimers. De een had nog een betere smoes dan de ander, maar bellen of contact leggen met de mensen op het lijstje was er niet van gekomen. Vol goede moed gaf deze leidinggevende haar mensen nog een kans. Ook in de tweede bijeenkomst viel het gedeelte elkaar motiveren met best practices in het water. De ene smoes was nog beter dan de ander.

En nu?

Hoe gaan deze mensen hun omzet verhogen als ze niet de moeite willen nemen om de telefoontjes te doen die ze moeten doen? Wij hebben natuurlijk advies uitgebracht. Maar voordat we dat delen, zijn we eerst nieuwsgierig naar jouw manier van aanpak.

Hoe zou jij dat als leidinggevende aanpakken?

We horen het graag in de reactie onder deze blog.