Bij het woord klant denken we in de eerste instantie niet aan onze collega’s. Op de een of andere manier combineren die woorden niet. In onze trainingen en coaching van teams is het telkens weer opvallend om te zien hoe effectief het is om je te realiseren dat je je collega ook als klant kan zien. Dan ontstaat er een andere chemie tussen mensen. In de klantrelatie zijn eigenaarschap en de wil om de ander te bereiken en de moeite te doen om de ander te verstaan, essentiële ingrediënten.
In een verkoopsituatie is het niet gewoon om te denken vanuit het principe SAMEN. Meestal wil de verkoper de koper overtuigen van zijn goede waar. Wat in onze ogen veel effectiever is, is om te kijken hoe je als team kan operen, de verkoper en zijn klant. Vanuit een gezamenlijk doel, de zogenoemde WIN WIN situatie, is het makkelijker tot elkaar komen dan vanuit de instelling ‘ik wil jou iets verkopen’.
Door vanuit een ander perspectief naar eenzelfde situatie te kijken, kunnen er nieuwe aanvliegroutes ontstaan. De basis van beide situaties zijn wel hetzelfde. Het sleutelwoord is de relatie. Je kan nog zoveel handvatten tot je beschikking hebben zodat je in staat bent om op een goede en effectieve manier te communiceren, af te stemmen op de ander, eerst te luisteren dan te praten, vragen te stellen, maar dit alles werkt niet als je niet ten diepste de overtuiging en wil hebt de ander te willen bereiken en soms vanuit een ander perspectief te kijken.
In ons nieuwe e-boek laten we aan de hand van 5 bouwstenen zien hoe dit proces werkt en hoe je vandaaruit helder en efficiënt communiceert.
Elkaar blijvend vinden is geen gemakkelijk proces. Het vergt doorzettingsvermogen van beide kanten, inzicht in jezelf en de ander. Dit volhouden wordt wel beloond. Samen bereik je door de bank genomen nog altijd meer.
Wil je het e-boek bestellen, stuur ons dan een mail. De kosten zijn € 12,95 excl. BTW, maar in de voorverkoop kan je het nu krijgen voor € 7,95.