arrow_drop_up arrow_drop_down
14 oktober 2011 
in Groei

Observeren en leren

Wij vinden het belangrijk dat wij als trainers zelf ook trainingen volgen. Allereerst omdat we ervan overtuigd zijn dat je altijd iets kan leren (ook al heb je de stof al eens gehoord en geoefend) en vervolgens is het ook goed om zelf weer eens in de ‘schoolbanken’ te zitten. In mijn trainingen weet ik precies welke personen hetzelfde gedrag vertonen in de training als ikzelf. Zulke informatie is heerlijk, want daar kan je dan als trainer op anticiperen. Ikzelf ben een enthousiast cursist die vindt dat ze altijd iets kan leren. Maar o wee als de trainer niet oprecht is of als de trainer niet precies weet waar hij of zij het over heeft. Dan word ik kriegelig. Of o wee als de trainer mij als cursist moet hebben omdat ik uitgesproken ben. Zo heb ik onlangs een cursus BHV gevolgd. De trainer in kwestie merkte aan alles dat ik enige moeite had met deze training. Nu vind ik BHV heel zinvol, daar ligt het niet aan. Maar ik was verwend met een heel praktische BHV-opfriscursus waar je niet alleen de herhaling van de theorie kreeg, maar waar je vooral heel praktisch aan de gang ging. Zo oefenden we bijvoorbeeld een echte ontruiming. De training waar ik nu in beland was, leek meer op een herhaling van de theorie met een beetje oefenen hier en daar. Voor mij was de uitdaging om positief te blijven en me niet al te teleurgesteld te voelen. Ik stortte me helemaal in de training en wilde alles weten. Als de praktijk niet centraal stond, dan in ieder geval de theorie. Ik deed mijn best, maar de trainer merkte toch dat ik wat sceptisch was. Hij deed vervolgens zeer zijn best om mij bij de training te betrekken. In het begin vind ik zoiets acceptabel, ik ben immers zelf een trainer en ik weet hoe die processen werken. Op het moment dat de trainer te fanatiek werd en mij teveel wilde ‘pleasen’ begon ik kriegelig te worden. Meteen flitsten mijn gedachten naar trainingen waar ik de trainer ben. Wow, ook ik kan alles op alles zetten om een cursist erbij te betrekken. Zouden de cursisten hetzelfde ervaren als wat ik ervoer? Ik wilde echt niet vervelend zijn en ik realiseerde me al te goed dat deze trainer ook niet kon helpen dat ik andere verwachtingen had. Ik nam me voor om in de eerste de beste training die ikzelf zou geven niet aan de cursisten te trekken maar hun te vragen naar hun verwachtingen om zo mijn training zo goed te kunnen laten aansluiten.    
Over de schrijver
Reactie plaatsen