Focus

2. Focus

Als leidinggevende is het goed om focus te hebben en te weten welke doelen je per se wilt halen en welke doelen je niet wilt halen.

Waarom zou ik bepaalde doelen niet willen halen?

Als je als teamleider teveel vraagt van jezelf en van je team en je richt je op teveel verschillende zaken, dan is het bijna een onmogelijke zaak om van je groep medewerkers een team te creëren. Een team ontstaat als er een gemeenschappelijke overzienbare deler is. Als een team teveel doelen heeft, dan staan de neuzen vaak alle kanten op, behalve de kant die jij als teamleider graag zou willen.

Daarom is het goed om een keuze te maken voor een bepaald aantal doelen die je zeker wil halen met je team. Het hebben van een jaarthema werkt goed voor verschillende organisaties.

Waarom zou ik gefocust zijn?

Weten waar jij als persoon naar toe wil en jezelf trainen om dat punt niet uit het oog te verliezen is een van de kenmerken van een goed leider. Hoe gefocuster jij bent, hoe gefocuster je team is. Je straalt uit dat het goed is om te weten wat belangrijk is en dat je je niet af laat leiden. Hierdoor laat het team zich ook minder afleiden.

Focus geeft rust voor jou en voor je team. Stel dat er een medewerker bij jou aan het bureau staat en overloopt. Dan kan je vragen: Wat is er op dit moment teveel voor je? De medewerker zal antwoord geven en jij kan heel makkelijk vragen: Datgene wat nu teveel voor je is, dient dat onze focus en doel? Zo niet, laat het dan liggen en ga eerst bezig met datgene wat echt belangrijk is. Zodra je weer genoeg tijd hebt, dan kan je datgene wat is blijven liggen oppakken.

Een mooi theoretisch voorbeeld hoor ik je denken. Deze theorie werkt echt. In onze business hebben we focus en weten we waar we naar toe willen. Van daaruit maken we onze weekacties en maken we de balans op. Zijn we nog op koers, gaan we de deadlines halen. Zo niet, dan kunnen we bijsturen.

Wij vragen ons ook elke keer af of we nog wel met de goede dingen bezig zijn. Dienen die dingen het grotere doel of niet?

Ik heb focus, maar mijn medewerkers vinden mij te star

Een van de mooie uitspraken van Brian Tracey vind ik: ‘wist je dat een vliegtuig 98% van de tijd uit koers vliegt?’ De piloten zijn meer tijd kwijt met bijsturen dan met iets anders. Het gaat er dus niet zozeer om dat je precies tot op de seconde nauwkeurig alles ingepland hebt, het gaat erom dat je het einddoel niet uit ogen verliest. Daar stem je op af.

Als je uit koers durft te vliegen, maar wel met je einddoel voor ogen, dan zullen je medewerkers niet klagen over jouw starheid. Ze zullen jou roemen om je flexibelheid. Ondertussen weet jij precies wat je aan het doen bent. Je bent je vliegtuig naar huis aan het loodsen.

Ik heb focus, maar mijn medewerkers klagen dat ik niet goed luister

Een van de valkuilen van teamleiders die van nature focus hebben, is dat ze gefocust zijn op getallen en resultaten. Hierdoor krijgen de medewerkers het gevoel dat jij als teamleider geen oog voor ze hebt en alleen gaat voor het halen van je doelen en hoe je die haalt, dat maakt dan niet uit.

Vaak is dat niet zo en proberen gefocuste teamleiders heel betrokken te zijn. De uitdaging van jou als teamleider is om wat minder vaak te spreken over de resultaten en wat vaker tijd te nemen om te spreken met je team over de weg naar de resultaten toe. De vraag ‘wat kan ik voor je doen?’ doet het altijd goed.

Kortom,

-       als je van nature gefocust bent: verlies je team niet uit het oog

-       als je van nature mensgericht bent: focus je en weet wat je wil bereiken
Reactie plaatsen