arrow_drop_up arrow_drop_down
8 mei 2013 

5 Tips om je team gemotiveerd te houden

Belonen en complimenten geven alleen is niet genoeg. Onderzoek heeft dat uitgewezen. Je kan je personeel niet alleen zoet houden met het goede te benoemen. Mensen willen serieus genomen worden in hun werk en als persoon. Daarom deze 5 tips om je mensen gemotiveerd te houden. En natuurlijk hoort een compliment van tijd tot tijd daar gewoon bij!

 1.   Toon persoonlijke interesse

Niet elke medewerker zit te wachten op persoonlijke interesse. Het is aan jou als teamleider om uit te vissen wie persoonlijke vragen wel op prijs stelt en wie niet. De mensen die belangstelling op prijs stellen kun je blij maken met vragen naar kleine dingen zoals hun vakantie, thuissituatie, verjaardag en dergelijke. Een andere soort interesse is weten waar je mensen mee bezig zijn. Dat ene stuk wat geschreven moet worden of dat vervelende gesprek wat gevoerd moet worden. Doorgaans elke medewerker stelt op prijs als je na die tijd even vraagt hoe het gegaan is en of je nog iets kan doen.  

 2.   Durf lastige vragen te stellen

Soms gaan we lastige vragen uit de weg omdat we iemand niet willen kwetsen of bang zijn de ander te ontmoedigen. Juist door lastige vragen te stellen toont dat je de ander serieus neemt en dat je hem wil betrekken bij het proces. Uit ervaring weet ik hoe het op prijs wordt gesteld dat je als leidinggevende de vragen durft te stellen die aanzetten tot denken en tot zelfreflectie. Een betrokken medewerker verbetert graag zijn werk.

 3.   Geef hulp op maat

Kijk wat je mensen nodig hebben in welke situatie. Het model van situationeel leidinggeven kan hierbij helpen. Zorg er ook voor dat je helpt zonder de verantwoordelijkheid bij de persoon weg te halen. Vanuit onze drijfveer om anderen te faciliteren en te helpen en soms ook omdat we weten dat wij het zelf sneller en beter kunnen, nemen we soms teveel bij de ander weg. Hierdoor zit ‘de aap’ op onze schouder en wordt de betrokkenheid van de persoon die in eerste instantie de aap had, verminderd. Een goede manier om de verantwoordelijkheid bij de ander te laten zonder de dooddoener te gebruiken van ‘wat had je zelf gedacht?’ is de ander te laten nadenken over welke hulp hij precies van jou verwacht.

 4.   Bemoedig waar mogelijk

Iedereen vindt het fijn zo nu en dan een compliment te krijgen. Dat moet je vooral blijven doen. Maar bemoediging bestaat echter niet alleen uit complimentjes geven. Vertrouwen laten blijken en je mensen faciliteren zodanig dat zij succes kunnen behalen is ook een zeer effectieve manier van bemoedigen. Hoe meer je op de achtergrond kan bijdragen aan het succes van je medewerkers hoe meer zij kunnen schitteren en hoe meer jullie met elkaar kunnen bereiken!

 5.   Verras en beloon

Successen mogen gevierd worden. In het Oosten zijn ze daar heel goed in. Ik sprak laatst iemand die bij een Koreaans bedrijf heeft gewerkt en die hadden iedere dag wel iets te vieren. Hoewel zij het als westerling af en toe wat overdreven vond in het kader van ‘laten we gewoon weer aan het werk gaan’, was de teammoraal in dit bedrijf ontzettend goed en was iedereen echt trots op het bedrijf. Natuurlijk vieren we hier ook onze successen zeker als ze groot genoeg zijn. We weten allemaal dat beloning voor betere prestaties zorgt.

Kijk eens of je kan verrassen met het belonen van prestaties of met het vieren van een behaald succes of mijlpaal. Hoe onverwachter de verrassing komt hoe groter de impact is.

 

 

 

 

Over de schrijver
Eva Keblusek is vanuit de wetenschappelijke onderzoekswereld overgestapt naar het geven van trainingen en delen van haar kennis en ervaring op het gebied van persoonlijke groei, communicatie en leiderschap. Hier ligt haar passie en kracht. Naast psychotherapie heeft ze verschillende trainingen gevolgd op het gebied van communicatie en leiderschap en blijft ze zich ontwikkelen. Inmiddels heeft ze ruim 10 jaar ervaring opgedaan bij verschillende organisaties zowel bij profit- als non profit instellingen. Sinds 2014 heeft ze binnen de zorg teams begeleidt in hun ontwikkeling naar zelfstandige, vitale en zelforganiserende teams.
Reactie plaatsen