arrow_drop_up arrow_drop_down
8 oktober 2011 

Time Management - De motiverende kookwekker

Concentratie en geconcentreerd werken met alle afleidingen die er zijn blijft een mooie uitdaging. Als er gepland staat dat ik een artikel moet schrijven voor de website, dan heb ik in een keer nog van alles te doen. Ik ben in staat om de hele middag mezelf voor de gek te houden om vervolgens niets geschreven te hebben.

Zo ook enkele weken geleden. Ik merkte dat ik op zoek was naar een methode waardoor ik geconcentreerd bezig zou blijven en echt een taak af zou ronden. Hoe kon ik mezelf nu motiveren, lees dwingen, om te blijven zitten? Ik was op zoek naar iets wat mij uitdaagde. Door mijn competitieve geest kwam ik op het volgende. 

Wat ik weet van schrijven is dat het beste werkt om een korte tijd alles te noteren wat in je opkomt en later te gaan redigeren. Met andere woorden: de kookwekker op 15 minuten en schrijven maar. Zo heb ik verschillende columns geschreven in minder dan een kwartier om vervolgens er niets aan te willen veranderen. De columns waren goed, ze waren raak. Dan moet ik er wel bij vertellen dat ik al wel goed over het onderwerp nagedacht had. Ik moest alleen mijn overdenkingen nog op papier krijgen.

Ik kende deze strategie al voor het schrijven. De strategie van de kookwekker heb ik nu uitgebreid naar alle klussen die ik op een dag moet doen. Moet ik mijn mail wegwerken? De kookwekker tikt naast me. Moet ik een artikel schrijven? De kookwekker tikt. Ben ik een script aan het corrigeren? De kookwekker tikt.

Mijn dag is op dit moment ingedeeld in blokken en in die blokken werk ik supergeconcentreerd aan een bepaald onderwerp of onderdeel. Dat kan heel verschillend zijn, van het voorbereiden van een training tot het schrijven van teksten voor de website. De lijst met onderwerpen waarover ik in de toekomst een artikel wil gaan schrijven heb ik in een half uur gemaakt. Ik kwam tot 172 onderwerpen. Kortom, er is genoeg te schrijven de komende tijd.

Werken met een kookwekker kan iedereen. Het helpt om jezelf geconcentreerd te houden. Om met een kookwekker te kunnen werken moet je een afgebakend onderwerp hebben. Met andere woorden, je moet goed nadenken over de taken die je moet doen en over de tijd die het in beslag gaat nemen. Wat niet werkt is om een half uur geconcentreerd te werken en te merken dat het echt te weinig tijd is.

Het is veel motiverender om 45 minuten te nemen en binnen die 45 minuten echt klaar te zijn. In het begin was het voor mij zoeken hoeveel tijd ik nodig had per taak. Nu kan ik dat vrij goed inschatten. En soms werkt het heel goed om een taak te verdelen in 2 blokken van 45 minuten. Na 45 minuten een korte pauze is altijd goed om je hoofd weer fris te maken.

De kookwekker helpt mij om niet elke keer een kopje thee te halen, een filmpje te kijken, het nieuws te checken of mijn mail te checken. De kookwekker zorgt ervoor dat ik de tijd die ik gepland heb goed en zorgvuldig gebruik. Daarna kan mijn telefoon weer aan en kan ik mijn mail weer checken.

Is de motiverende kookwekker wat voor jou? Deel je ervaringen met ons.

Over de schrijver
Eva Keblusek is vanuit de wetenschappelijke onderzoekswereld overgestapt naar het geven van trainingen en delen van haar kennis en ervaring op het gebied van persoonlijke groei, communicatie en leiderschap. Hier ligt haar passie en kracht. Naast psychotherapie heeft ze verschillende trainingen gevolgd op het gebied van communicatie en leiderschap en blijft ze zich ontwikkelen. Inmiddels heeft ze ruim 10 jaar ervaring opgedaan bij verschillende organisaties zowel bij profit- als non profit instellingen. Sinds 2014 heeft ze binnen de zorg teams begeleidt in hun ontwikkeling naar zelfstandige, vitale en zelforganiserende teams.
Reactie plaatsen