arrow_drop_up arrow_drop_down
20 november 2012 

Meenemen zonder kwijt te raken

Voor leiders in het middenmanagement is het altijd weer een uitdaging om zowel hun teamleden mee te nemen met de besluiten van het hoger management als het hoger management mee te nemen met de behoeftes van de werkvloer.

Maar hoe krijg je eigenlijk iemand ├╝berhaupt mee? Omdat mensen op een fundamenteel verschillende manier denken is het van belang bij het meenemen van de ander zoveel mogelijk tegemoet te komen aan de manier van denken van de ander.

Er zijn grofweg gezegd 4 manieren om mensen mee te nemen. Aan jou de schone taak om te ontdekken welke manier jouw team nodig heeft en welke manier het beste aansluit bij de individuele medewerker.

Allereerst is er de manier om te redeneren vanuit feitelijk bewijs. Vertrouwen kweken door betrouwbaar en geloofwaardig te zijn. Dat betekent dus doen wat je zegt en zeggen wat je doet. Medewerkers die op die manier meegenomen willen worden, willen dus door jou overtuigd worden op de grote lijn. Zij moeten snappen wat de verandering of vernieuwing oplevert en wat het nut ervan is.

De tweede manier is mensen meekrijgen door de ander er vanaf het begin bij betrekken, te inspireren en te enthousiasmeren. Deze medewerkers willen meedenken in het proces en ze willen graag hun eigen idee inbrengen. Het is tenslotte veel leuker je eigen idee uit te werken dan dat van een ander.

De derde manier is mensen meekrijgen door duidelijkheid te bieden vanaf het begin. Geen verrassingen en niet te snel te grote stappen. Weten hoe een verandering er precies uit gaat zien en het aanreiken van invulling en details helpt deze medewerkers om de switch te kunnen maken naar de nieuwe situatie.

En als laatste kan je mensen meekrijgen door het te benaderen wat de win win voor iedereen is. Het dienen van een gezamenlijk doel en het voor ogen houden van de mens, het team en de klant is belangrijk voor deze medewerkers.

Soms kan je inschatten wat je medewerkers nodig hebben. Soms moet je je medewerkers gewoon vragen: wat heb je nodig om met deze verandering of vernieuwing mee te kunnen? Doorgaans zijn medewerkers goed in staat om aan te geven wat ze nodig hebben en jij zal zien dat je de wensen van de medewerker bijna altijd onder de 4 bovengenoemde manieren kan terugbrengen.

Daarnaast is het ook handig dat jij weet hoe jij zelf met veranderingen omgaat. Meestal is dat ook de manier waarop jij mensen in je omgeving meeneemt. Dat hoeft dus niet de manier van de ander te zijn. En hoe pak je het aan als jij je eigenlijk niet in de verandering kan vinden, maar dat deze verandering in het hoger management bepaald is?

Hoe doe jij dat? Hoe neem jij de mensen mee en koppel je terug? We horen het graag in een reactie!

Meer weten over De Denkwijzes en hoe je omgaat met verandering en mensen meeneemt in het proces van verandering, kom dan naar de VIP-dag.

Over de schrijver
Reactie plaatsen