Onlangs verzorgden wij een teamdag voor een team van 26 personen. Aan het begin van de teamdag heette de leidinggevende zijn team welkom en daarna liet hij 3 rieten mandjes rond gaan. Zonder al teveel woorden kwamen de mobiele telefoons tevoorschijn en werden ze in de mandjes gelegd.
In een ander bedrijf hebben ze de maatregel genomen om de mail niet toegankelijk te maken vanaf zaterdagavond tot maandagochtend. Zo is er in ieder geval een dag waarop mensen niet hun mail kunnen checken.
Twee voorbeelden van manieren om om te gaan met de mogelijkheden van de nieuwe tijd. Ook in de media hoor je steeds meer de geluiden ‘dat we geleefd worden en dat we elkaar gek aan het maken zijn’. Blijkbaar moeten we elkaar in bescherming nemen en vinden mensen dat acceptabel, gezien het gemak waarmee de teamleden hun mobiel in het mandje legden. Er was overigens een opvallend verschil: er waren teamleden die aan het eind van de dag hun mobiel weer controleerden, maar er waren nog veel meer teamleden die net voor de lunch snel hun mobiel checkten.
In principe heb ik voor mezelf de regel dat ik niet op mijn mobiel kijk als ik een dag sta te trainen. Er kunnen zomaar zaken voorbij komen die mij uit mijn concentratie halen. Daar moet ik dan mee dealen, terwijl ik juist gefocust wil zijn op de groep. Steeds vaker haalt mijn eigen nieuwsgierigheid mij in en kan ik het niet laten om toch even te kijken.
Ik denk dat we allemaal worstelen met de mogelijkheden van de nieuwe media. Als we zelf de rem er niet op zetten, dan doet niemand dat. Maar om maar bij mezelf te blijven, ik moet mijn eigen rem zijn en dat is best lastig. Zo zie je steeds meer leidinggevenden nadenken over hoe ze hun teamleden goed kunnen helpen in het zelf stellen van grenzen.
De geluiden die ik terughoor zijn dubbel. Sommige leidinggevenden zeggen dat het de verantwoordelijkheid van de mensen zelf is om goed om te gaan met de nieuwe media. Dat is in mijn ogen makkelijker gezegd dan gedaan. Hoe vaak gebeurt het niet dat iemand ervoor kiest om op gezette tijden zijn mail te checken, maar anderen ongeduldig zijn en alvast bellen voor antwoord? Dan moet je als medewerker wel heel assertief zijn om aan te geven dat iemand over een uur of 3 de eerste is. Op zulk soort momenten kunnen medewerkers back up gebruiken om te leren hoe ze in deze situatie het beste kunnen en mogen handelen.
Andere leidinggevenden leggen de verantwoordelijkheid niet bij de medewerkers, maar maken zelf de keuze voor hen. Ook dat kan niet de bedoeling zijn.
Ik denk dat het goed is om met je team het gesprek aan te gaan over de nieuwe media. De eerste verantwoordelijkheid ligt bij je medewerkers. En, zij hebben niet voor niets een leidinggevende. Het is goed om soms je team te ondersteunen en een rieten mandje de ronde te laten gaan.